maandag 30 januari 2017

Vaak ben ik gelukkig van Jens Christian Grondahl

Afbeeldingsresultaat voor Vaak ben ik gelukkig

Vaak ben ik gelukkig en zou ik toch graag huilen;
omdat geen enkel hart mijn geluk volledig deelt.
Vaak ben ik droevig en moet ik toch lachen
Opdat geen mens mijn bange traan zal zien. (B.S.Ingemann)

Afbeeldingsresultaat voor grondahlIk lees graag de boeken van Jens Christian Grøndahl. Ze gaan  altijd over hoe mensen met elkaar omgaan  en door zijn filosofische kijk op het leven spreken de boeken van hem mij aan.


Jens Christian Grøndahl (1959) studeerde filosofie en volgde een opleiding tot filmregisseur, maar verwierf vooral bekendheid met zijn literaire werk. Hij schreef romans, essays, toneel en hoorspelen en behoort momenteel tot de belangrijkste Deense auteurs. Hij publiceert sinds 1985 toen zijn debuut Kvind i midten verscheen. In Nederland is Stilte in oktober (Tavshed i oktober, 1996) zijn eerste boek.

Deze roman gaat over Eli en haar man Henning. Dit echtpaar is goed bevriend met Anna en George. Wanneer de twee stellen op skivakantie gaan slaat het noodlot toe: Anna en Henning komen om in een lawine. Hun echtgenoten blijven alleen achter en trekken in hun verdriet steeds meer naar elkaar toe. En gaan deze twee samen verder.r  Pas als George een paar jaar later overlijdt lukt het Elli om het verleden onder ogen te komen, een verleden dat meer ontsluit dan rouw en verraad. Ze richt haar verhaal aan Anna en vertelt hoe ze zich al die jaren heeft gevoeld:
Nu is jouw man ook dood. Anna. Jouw man. Onze man. Ik had eigenlijk graag gewild dat hij naast jou kwam liggen, maar jij had al buren. 


Geen opmerkingen: