zondag 1 februari 2009

Wieg van mijn vijand van Sarah Young.



Debuutroman van de Amerikaanse schrijfster Sarah Young (pseudoniem van Sara Pennypacker) die al 7 kinderboeken heeft gepubliceerd. De Pools/joodse Cyrla (ik-figuur) is in 1936 door haar vader vanwege de politieke situatie naar familie in Schiedam gestuurd. Haar nichtje wordt in 1941 zwanger van Karl, een Duitse soldaat. Oom dwingt haar naar een Lebensbornkliniek (opgezet om een zuiver ras te kweken voor Hitler) te gaan. Het nichtje overlijdt na een poging zichzelf te aborteren en tante verwisselt de papieren zodat Cyrla in haar plaats naar de kliniek kan gaan. Zij is eerst nog niet zwanger, maar vrijt met Isaac, haar joodse vriend en raakt zwanger. Hij belooft haar te komen halen, wat mislukt. Dan duikt Karl op, een goede Duitser, die langzaamaan haar vertrouwen wint en haar uiteindelijk (ten koste van zichzelf) weet weg te krijgen uit de kliniek. Zij vinden elkaar pas in 1947 terug. (Bron: Biblion)
Ik vond dit een zeer aangrijpend boek. Geeft een beeld van de Lebensbornklinieken in Duitsland.Hoe meisjes uit diverse landen daar terecht kwamen en hoe zij daar behandeld werden. Het plot is mischien te mooi maar ik heb het verhaal in een ruk uitgelezen.

Auteur: Sarah Young
Vertaler: Marga Blankestijn
Titel: Wieg van mijn vijand
Uitgever: Archipel
ISBN: 9789063053376 (MS)

Geen opmerkingen: