maandag 26 januari 2015

Oude vrienden van Henk Spaan

Henk Spaan is schrijver, televisiemaker en redacteur van Hard Gras.




Hij publiceerde verhalenbundels, dichtbundels en het meest recent, op 65 jarige leeftijd, zijn debuutroman Oude Vrienden

Tijdens de meest recente 'Zin van Bernheze' in november 2014, was Henk Spaan te gast in Heeswijk-Dinther.
Eerlijk gezegd had ik mij niet al te veel voorgesteld van zijn schrijverskunde. Voetbal, bron van inspiratie voor zijn columns, verhalen en gedichten interesseert mij immers niet.

Meteen al na het voorlezen van de eerste zinnen uit zijn boek Oude Vrienden had Spaan de lachers op zijn hand en ook ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door zijn roman.
Natuurlijk een met humor geschreven verhaal (YG)

Wie terugkijkt op zijn leven, ziet dat luchtige momenten vaak leiden tot de meest aangrijpende herinneringen. Dat is wat Manuel de Witte, een wereldberoemde kunstenaar, ervaart aan de vooravond van een groot retrospectief van zijn werk. Mani neemt ons mee naar zijn jeugd zonder moeder in Slotermeer en naar de roerige Amsterdamse kunstwereld in de jaren zeventig. Hij stelt ons voor aan zijn grote liefde en buurmeisje Thea en aan zijn beste vriend Sjeng, en overdenkt zijn moeizame relatie met broer en zakenpartner Robbie. Hij doorziet de betrekkelijkheid van succes en ervaart de rijkdom en het verdriet van een vriendschap die noodgedwongen ophoudt.

"Wat Oude vrienden tot een goed boek maakt, zijn de achteloze rake zinnen. Bijvoorbeeld als de jonge Mani met een Limburgse schone in bed belandt: Nooit zou ik het aan Thea vertellen, nam ik me voor, hoewel het een geweldig verhaal was. Mani voelt zich niet zozeer schuldig – hij baalt vooral dat hij het niet met Thea kan delen. Dat is tegelijk grappig en ontroerend. Zoals de hele roman, eigenlijk. – **** Het Parool"


Geen opmerkingen: