dinsdag 3 augustus 2010

De vrouw die zegt dat ze mijn moeder is van Judith Uyterlinde


Prachtige waar gebeurde familieroman. Je krijgt een beeld van de familiegeschiedenis van de schrijfster.
Judith kan na alle pogingen zelf geen kinderen krijgen en dan begint zij met adoptieplannen. Samen met haar en haar man volgen wij alle procedures en alle emoties die daar bij komen kijken.
Tijdens dit proces realiseert zij zich ook dat haar moeder (halfjoods) en opa (joods) door de Tweede Wereldoorlog ook geen eigen moeder gekend hebben en wat voor invloed dit gehad heeft op de rest van hun leven en ook op het leven van Judith.
Aan de hand van brieven en fotoalbums komen we de hele geschiedenis van de familie en alle mensen die het leven lieten in wereldoorlog 11 vanwege hun Joodse afkomst te weten.Judith Uytterlinde schreef ooit een mooi boek over ongewenst kinderloos zijn en adoptie (Eisprong)
Een boek wat te vergelijken is met het zwijgen van Maria Zachea van Judith Koelemeijer. Een familie geschiedenis die je niet loslaat en door de verschillende visies een mooi totaal beeld geven.De schrijfster heeft met alle nog levende familieleden gesproken en hun levensverhaal opgetekend
Auteur: Judith Uyterlinde
Titel: De vrouw die zegt dat ze mijn moeder is
Uitgeverij: Ambo
Jaar van uitgave: 2010
Blz: 240 blz
Isbn: 9789026322969 (ms)

2 opmerkingen:

boekenproeven zei

Ik vond het een prachtig boek. Het "deed" iets met me. En net als jij Mieke, dacht ik meteen aan de schrijfstijl van Annejet v.d. Zijl of Judith Koelemeijer.
Diverse keren heb ik de stamboom tijdens het lezen erbij genomen en werd ik getroffen door het bijzondere verhaal van deze familie. Ik het boek aan diverse mensen al aangeraden.

boekenproeven zei

Ik vond het een prachtig boek. Het "deed" iets met me. En net als jij Mieke, dacht ik meteen aan de schrijfstijl van Annejet v.d. Zijl of Judith Koelemeijer.
Diverse keren heb ik de stamboom tijdens het lezen erbij genomen en werd ik getroffen door het bijzondere verhaal van deze familie. Ik het boek aan diverse mensen al aangeraden.