maandag 28 april 2008

Van lief naar lef van Astrid van der Star





Autobiografisch verhaal van een in 1944 geboren vrouw in de wijk Crooswijk in Rotterdam.
Ik heb dit boek gekozen omdat het qua uiterlijk veel leek op het boek van Gerarda Mak "Alleen met velen" dat mij ook erg aansprak omdat het zo'n mooi tijdsbeeld geeft. Elk hoofdstuk begint Astrid met een kleine zwart-wit foto en het hele boek geeft een beeld van de vijftiger jaren aan de hand van de levensloop van Astrid van der Star.
Astrid heeft het niet getroffen in de liefde. Haar vader laat het gezin in de steek. En Astrid zelf trouwt jong krijgt een dochter en binnen het jaar is zij ook gescheiden. Het strenge geloof van haar man is daar de reden toe.
Na 10 jaar ontmoet zij een Griekse schipper en krijgt een zoon van hem. Ook dit huwelijk wordt binnen het jaar ontbonden omdat hij in de drugshandel zit.
Astrid raakt in een depressie maar de kinderen geven haar moed om verder te leven. Zij volgt een studie en wordt tenslotte maatschappelijk werkster.
Dit debuut van deze schrijfster is erg openhartig, soms humoristisch makkelijk te lezen en geeft een goed tijdsbeeld. Zeker voor vrouwen die ongeveer even oud zijn.
Auteur: Astrid van der Star
Titel: Van lief naar lef
Uitgeverij: Forum
Jaar van uitgave: 2007
ISBN: 978-90-225-4818-9
(MS)


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Astrid,
In één adem je boek uitgelezen, heel herkenbaar en levensecht. Ook ik ben geboren in Rotterdam, gescheiden ouders en bouwjaar 1950. Woon momenteel in Limburg en heb werkelijk genoten van een oud stukje Rotterdam. Met een lach en een traan, zo heb ik het gelezen. Zal je reclame maken voor je boek, voor mij ben je een kei.

Met vriendelijke groet,
Daisy Smit

Anoniem zei

Beste Astrid,

Jouw verhaal is ontzettend goed en vlot leesbaar geschreven, geweldig. Heel herkenbaar al die dingen van vroeger. Ik ben van 1951 en ook in Rotterdam geboren.
Mijn man (1946) is de eerste 12 jaren opgegroeid in de Van Meekerenstraat. Hij herkent jou niet in de foto's nog de rest van je familie.

Met vriendelijk groet,
Antoinette1.L@online.nl

Jan zei

Geweldig boek!

Anoniem zei

Boek in 1x uitgelezen.
Fantastisch geschreven !

Anoniem zei

Mijn vrouw vond dit boek in de berging onder onze flat. Ik ben géén vrouw, kom níet uit Rotterdam, ben 13 jaar jonger dan de schrijfster, heb geen broers of zussen, mijn ouders zijn overleden maar nooit gescheiden, heb geen vieze buurman Oom Herman gehad, maar toch....ik ben gistermiddag met het boek begonnen, gisteravond op pag. 98 gestopt, nu op pag. 115 en ik BLIJF lezen.
Ik herken niets van mezelf in het boek, maar ik wou dat ik me ook zoveel van vroeger herinnerde.
Vreemd genoeg komt er tijdens het lezen toch steeds meer van vroeger bij mij bovendrijven.
Astrid: ik had nog nooit van je gehoorde ik weet dat je 1 ander boek hebt geschreven, maar ga zo door. Ge-wel-dig!