dinsdag 17 juni 2014

Het leek stiller dan het was van Eva Kelder

Recensie uit de Volkskrant:
‘Een debuut met psychologische diepgang dat van lef getuigt. De zwakheden van een generatie blootleggen, dat kan alleen als je iets anders doet dan de rest van je tijdgenoten. Kelder slaagt daarin.

De hoofdpersoon Seije woont met haar alleenstaande moeder op Vlieland. Ze heeft een goede vriend Teun waar ze alles mee samen beleeft. Teun is homo en ze beiden verliefd op dezelfde jongen in de klas Sander.
Fenna de moeder van Seije  besteedt geen aandacht aan de opvoeding van haar dochter. Ze drinkt veel en gaat met mannen op stap en laat haar dochter aan het lot over en ze moet het zelf maar uitzoeken.
Dan gebeurt er iets en gaan Teun en Sije in Edingburgh studeren. Daar leert ze een vriend kenen en samen vrtrekken ze naar New York. Haar leven bestaat uit leugens en ze is zoekende. Aan het eind vertrekt ze weer naar Vlieland en is haar moeder gestorven en kijkt ze terug op haar jonge leven en hoe het verder moet.

Mooie debuutroman. Geeft mooi beeld van Vlieland met liefde voor dit eiland. De zus van Eva schrijft ook Renee Kelder.
Eva Kelder (1980) studeerde Engelse Letterkunde en Journalistiek. Tijdens het werken met oud-VS correspondent Charles Groenhuijsen werd ze aangestoken door zijn liefde voor Amerika en reisde voor haar crossmediale project In Search of Americans samen met fotograaf Sabina Theijs door de VS. Met een boek en korte films voor VPRO’s Holland Doc als resultaat. In 2012 debuteerde ze met een kort verhaal in literair tijdschrift Passionate Magazine. Daarna volgden verhalen in literaire tijdschriften als De Revisor en De Gids, en een tweewekelijkse column op AmsterdamFM. Het leek stiller dan het was is Eva Kelders romandebuut en ze werkt momenteel aan een verhalenbundel.

Op de blog van Hendrik-Jan over dit boek in zijn ontmoeting met Eva Kelder:
Vrouwen lezen anders dan mannen. Net als dat vrouwen anders schrijven dan mannen. Dat ontdekte ik gisteren bij de ontmoeting met schrijfster Eva Kelder. Ze debuteert deze week met de roman Het leek stiller dan het was. Dinsdag bespreken twintig bloggers en ik het boek voor de leesclub Een perfecte dag voor literatuur van notjustanybook.nl.
In het Amsterdamse café Kobalt, tegenover het Centraal Station, mochten we haar even spreken. Het geplande uurtje werd bijna twee volle uren, waarin wij ervaringen uitwisselden over het boek en luisterden naar het verhaal van Eva bij haar boek. Een bijzondere ontmoeting, waarbij ik vooral leerde dat vrouwen boeken anders lezen dan mannen.
De groep mensen die ik tegenkwam bestond hoofdzakelijk uit vrouwen (inclusief die organisator en de schrijver). De mannen van het gezelschap waren Peter en ik. Al pratend over het boek viel het op dat de aanwezige vrouwen sterk identificeerden met de hoofdpersoon Seije uit het boek. Ze zochten overeenkomsten en verschillen. Ze beleefden het boek intens en spraken over Seije als een goede vriendin, begaan met haar lot en vooral meelevend en begripsvol.
Voor mij zijn veel gebeurtenissen en keuzes van de hoofdpersoon verstopt in onbegrip. Ik kan bijvoorbeeld de keuze van de mannen die Seije kiest, niet begrijpen. Net als de manier waarop ze zich aan hen onderwerpt. Ik laat mij bij het verhaal vooral leiden door de gebeurtenissen die mij naar de afloop brengen. Onderweg geniet ik van de mooie dingen die ik tegenkom, zoals de literatuur die ze aanhaalt, de liefde voor de beatgeneration en de bijzondere mensen die Seije onderweg tegenkomt.









Auteur: Eva kelder
Titel: Het leek stiller dan het was
Uitgeverij: Meulenhoff
Jaar van uitgave:2014
Blz; 281
Isbn: : 9789029089005 (ms)


 

Geen opmerkingen: