zondag 14 juni 2009

Driftleven van Loes den Hollander

Het afgelopen weekend las ik Driftleven van Loes den Hollander.
Haar eerdere zes boeken vond ik wisselend. Sommige zeer spannend en goed geschreven, sommige helemaal niet.
Bovenaan mijn favorietenlijstje van de boeken van den Hollander staat voor mij Broeinest. Nog steeds, ook na het lezen van Driftleven.

In Driftleven draait het verhaal om Emma, een apothekersassistente.
Emma heeft een zusje Steffie die 8 jaar jonger is. Emma is zelf geboren als tweeling, haar andere zusje is bij de geboorte gestorven. Steffie maakt haar het leven al snel zuur door alles op te eisen wat Emma heeft. Op jonge leeftijd begint dat met speelgoed, later schroomt ze niet om met Emma’s vriendjes aan de haal te gaan. Wanneer Emma’s vriend Cees onverwachts Steffie boven haar verkiest, vervolgens met haar zus in het huwelijk treedt en een wolk van een kind krijgt, is de maat vol. Emma breekt definitief met Steffie.
Het noodlot lijkt een oogje op haar te hebben. Ze verliest steeds de mannen van wie ze houdt. Dat maakt haar woedend. De woede zoekt een uitweg in een niet alledaagse vorm.
Er is iets met Cees. Dat komt door een gebeurtenis uit zijn jeugd, die zijn leven blijft beïnvloeden.Cees is verliefd op Emma. Maar hij vindt Emma vreemd. Te vreemd. Hij verlaat haar.Emma wil hem terug. Cees weigert.De gevolgen zijn niet te overzien.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van eerst Emma en later Cees.
Een heleboel gebeurtenissen uit het boek vond ik ongeloofwaardig, echt spannend was het verhaal ook niet. Wat mij betreft wederom geen echte aanrader.

Wat dat betreft waren dat wel de boeken die ik onlangs las zoals Haar naam was Sarah en Wieg van mijn vijand. Beide boeken zijn al door mijn collega Mieke School beschreven in boekenproeven.

Titel: Driftleven
Auteur: Loes den Hollander
Uitgever: Karakter
Jaar van Uitgave: 2009
ISBN: 978 90 6112 770 3

Geen opmerkingen: