woensdag 22 mei 2019

Het is je moeder van Isa Hoes

Het is je moederFragmenten uit de Nederlandse literatuur over moeders geselecteerd door Isa Hoes.
Het is je moeder.... Iedereen heeft een moeder. En er is veel over moeders geschreven.
Moeders in alle facetten. Liefdevol, hulpeloos, dwingend, zorgend , ongewenst moeder, alleenstaande moeders, gescheiden moeders moeders die hun gezin achterlaten en nog veel meer.


Na Toen ik je zag en Te lijf heeft schrijfster en actrice Isa Hoes een nieuw boek uitgebracht. Het is je moeder heet haar nieuwste creatie en is een bundeling van verhalen over allerlei soorten moeders.
Dinsdag kreeg Isa het eerste exemplaar van het boek uitgereikt. Dat vierde ze met dierbaren. Voor de gelegenheid sprak ze ook over haar eigen moeder en gezin.
Alles delen
Isa’s moeder overleed in 2010 op 82-jarige leeftijd. Tegenover Shownieuws is Isa openhartig over de band die ze met haar had. “Mijn moeder en ik hadden een interessante relatie. Ik praatte veel en deelde bijna alles. Mijn moeder vond dat soms heel heftig, zeker toen ik wat ouder werd. Dan dacht ze: moet dit allemaal gedeeld worden met mij?”, lacht Isa.
Zo ontstond ook de naam van haar nieuwste boek. Als haar moeder het heftig vond dat Isa alles met haar deelde, mondde dat soms uit in pittige discussies. Isa: “Mijn moeder barstte dan in tranen uit, waarop mijn vader zei: ‘het is je moeder!'”
Zichzelf zijn
Inmiddels is Isa zelf moeder van twee kinderen, zoon Merijn (20) en dochter Vlinder (13). Isa wil haar koters vooral meegeven dat ze zichzelf mogen zijn. Ze straalt als ze het heeft over haar kroost. “Ik ben echt een Joodse moeder, ik wil mijn kinderen heel dicht bij me houden.”


Geen opmerkingen: