donderdag 9 januari 2014

Wat ik moest verzwijgen van Ariella Kornmehl

Wat ik moest verzwijgen


Ariëlla Kornmehl (1975)
Ze is jong en heeft filosofie gestudeerd. Die studie blijkt alles te maken te hebben met de achtergrond van Ariëlla Kornmehl (1975): 'Ik kom uit een traditioneel joods milieu, ken de bijbel, ben naar een joodse school gegaan en heb Hebreeuws geleerd, maar ik had altijd mijn vragen bij religie. Daarom ben ik filosofie gaan studeren: juist het rationele vind ik interessant.

"Ik wil dit kind niet.Ik moet er vanaf ". De hoofdpersoon de Joodse Jet zit ondergedoken en krijgt tegen haar zin een relatie met de NSB buurman waaruit een kind Otto ontstaat.
Otto wordt door de vrouw van de buurman opgevoed en Jet zwijgt er haar hele leven over. Pas  op haar sterfbed vertelt ze over het gebeuren aan haar kleindochter. Deze gaat na haar dood naar New York op zoek. Een open einde.
Mooi boek dat van begin tot einde boeit. Het wordt geschreven uit het perspectief van Jet tijdens de oorlog, na de oorlog uit het perspectief van Otto in New York en het laatste gedeelte de kleindochter Romy en haar grootmoeder Jet.
Wat doet het met een moeder als je je kind moet afstaan en daarover moet zwijgen en hoe ervaart het kind dit?  Toen Jet moest onderduiken kreeg ze een schilderij mee de danseres. Tijdens zijn werk bij een veilinghuis wordt Otto geconfronteerd met 'De danseres'. Hij ontloopt dit schilderij en de herinneringen aan zijn ouderlijk huis. Dit schilderij heeft Jet beschermd  in de oorlog en loopt als een rode draad door het verhaal.
Een boek over de gevolgen van Wereldoorlog II en het grijze gebied tussen goed en kwaad.

Auteur:  Ariëlla Kornmehl
Titel: Wat ik moest verzwijgen
Uitgeverij: Cossee
Jaar van uitgave: 2013
Pag: 206
ISBN13 9789059364370 (ms)














Geen opmerkingen: