woensdag 6 april 2016

Zoni Weisz- Zoni de vergeten Holocaust

Zoni - De vergeten Holocaust







Zoni is de aangrijpende autobiografie van een zeer bijzondere Holocaust-overlevende: Zoni Weisz. Hij is een man van twee werelden: Nederland en de Sinto-cultuur. Ongeveer een half miljoen zigeuners werden in de Tweede Wereldoorlog gedood door de nazi's. Zoni Weisz overleefde. Hij vertelt over zijn jeugd als Sinto, over het verlies van zijn ouders, zusjes en broertje. Maar ook over zijn wonderbaarlijke loopbaan als topbloemist en arrangeur, en als internationaal promotor van de Nederlandse bloemenindustrie. Nu zet hij zich in voor de zaak van Roma en Sinti. 'Ik heb een bijzonder leven geleid, met een bizar en heel verdrietig begin. Nu kijk ik met voldoening terug. Als ik het over mocht doen: precies zo graag. Mijn verhaal, mijn volk. Daar gaat het mij nog om.' 

Het perron

Einsteigen, schnell, schnell, de trein op het perron.
Westerbork, waar hun laatste reis begon.
M'n zusjes blauwe jasje voor het rooster van die beestenwagen
dat beeld, nog steeds niet te verdragen.

Ik zie m'n moeder, haar mooie haar, ooit glansde het in de zon
O, die trein op het perron.
Van d'r haar beroofd, onteerd door nazi hand
voor altijd op mijn netvlies ingebrand.

Daar is mijn vader, radeloos, hij roept, we zien elkaar
waarom, waarom na vijftig jaar
weet ik nog het antwoord niet.
Wanhoop, vertwijfeling, intens verdriet.

Langzaam zet de trein zich in beweging,
wanhoop, angst, verdriet gaan door me heen.
Bewakers schreeuwen, laarzen stampen,
ik ben alleen.

Op dat perron verloor ik alles wat me dierbaar was,
alles, ook mijn zusjes blauwe jas.
Ik heb gebeden, geschreeuwd, ik wil bij jullie zijn,
samen, samen sterven, voelen dezelfde pijn.

Na vijftig jaar, mijn kinderen zijn nu groot, is de pijn niet minder,
overwinnen zij hun dood? 





Uitgave: Amsterdam : Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, [2016], ©2016
Collatie: 283 pagina's : illustraties, foto's, kaart ; 24 cm
 ISBN:9789024569939 

Geen opmerkingen: