zondag 7 juli 2013

De laatkomer van Dimitri Verhulst

Dimitri Verhulst schreef met de Laatkomer een prachtig verhaal.
De 74 jarige Désiré Cordier is het leven met zijn vrouw Moniek (serpent) De Petter zat. Door zich dement voor te doen denkt deze gepensioneerde bibliothecaris zijn kleurloze bestaan achter zich te kunnen laten.
Na een aantal goed gespeelde vergeetacties wordt hij door zijn vrouw, dochter en zoon naar tehuis Winterlicht gebracht.

Begin scene uit het boek:" Hoewel volkomen opzettelijk is het zeer tegen mijn zin dat ik iedere nacht opnieuw in mijn bed schijt. Mij te verlagen tot deze zelfonterende daad is waarlijk de lastigste consequentie van de ietwat zotte levensweg die ik op mijn oude dag ben ingeslagen. Maar ik zou mijn verplegers en verpleegsters achterdochtig stemmen indien ik het in mijn slaap droog hield.

In de volgende recensie kan ik mij helemaal vinden: Verhulst bezit de gave om het komische tragisch te maken en het tragische komisch. Hij doet dat in een taal die tintelt en bruist van levenslust. 'De laatkomer' is wederom een plezier om te lezen.’ - **** Noordhollands Dagblad YG. 

Geen opmerkingen: