dinsdag 25 december 2018

Het uiterste der zee van Pauline Broekema

 foto Jörgen CarisPauline Broekema werd in 1954 geboren in de stad Groningen. Ze groeide op in een huis vol boeken. Dagelijks werden tenminste vijf kranten gelezen. Een opvoeding in de traditie “onderzoekt alles en behoudt het goede”,  legde de basis voor een brede belangstelling. “Ik wil nog steeds alles weten.”
Na het eindexamen havo ging ze de journalistiek in. Werkte bij Boom Pers, het Noordhollands Dagblad en Hier en Nu radio van de NCRV. Sinds 1984 is ze redacteur-verslaggever bij de NOS. Daarnaast schrijft ze. “Het schenkt me de extra verdieping waar ik naast mijn baan bij het Journaal behoefte aan heb.”
Pauline is getrouwd, moeder van drie kinderen en woont in het Gooi.

In dit boek volgen we de geschiedenis van twee Joodse families in het Noorden van Groningen. en de twee hoofdpersonen zijn Meijer Nieweg en Mies Wolf. Zij leren elkaar kennen vlak voor de oorlog. Trouwen en krijgen een dochter Sara. Dan wordt vader Meijer weggevoerd naar het kamp. En Mies moet onderduiken met haar dochter Sara. Zij worden echter gescheiden. Na de oorlog worden moeder en dochter weer herenigd, vader is omgekomen.
Maar het leven gaat niet over rozen. Moeder sterft op 41 jarige leeftijd.
In dit boek beschrijft Pailine niet alleen het leven van de twee families maar ook de geschiedneis van het Noorden in de oorlog aan de hand van familie en stadsarchieven en aan de hand van de documente3n die Sara gevonden heeft.
ik vind het meer nonfictie dan fictie. De oorlog heeft veel gevolgen ook voor de volgende generaties.
  

Geen opmerkingen: