woensdag 13 juli 2011

Blauwe maandag van Nicci French


Dit spannende boek heb ik gisteren uit zitten lezen. Ik zag dat mijn collega dit boek besproken had als boekentip voor de nieuwsbrief. Ik sluit mij bij haar aan en ik ben benieuwd naar de andere delen over Frieda Klein. Dit houdt de spanning er wel in.

Het echtpaar French behoeft geen enkele introductie meer. Hoewel hun eerdere thrillers al gebaseerd waren op de duistere en onbestemde kanten van de geest, zijn ze met Blauwe maandag een nieuwe weg ingeslagen. Waar andere thrillerschrijvers hun verhaal door de ogen van een rechtsprekende, een rechercheur of een patholoog-anatoom vertellen, zo heeft French gekozen voor de vakkennis in de psychiatrie in de persoon van Frieda Klein, een psychoanalytica. Blauwe maandag is het eerste deel in een serie met deze Frieda Klein als deskundige sidekick van de Londense recherche.
Frieda Klein is psychoanalytica. Ze leeft een strak georganiseerd leven, dat vooral gericht is op het helpen van anderen. Niet alleen haar patiënten, maar ook haar familie en vrienden kunnen altijd op haar rekenen. Frieda is ervan overtuigd dat wat zich in het hoofd van haar patiënten afspeelt controleerbaar is. Maar als een van haar patiënten vertelt dat hij ervan droomt een kind te hebben, met rood haar en sproeten, en kort daarna een jongetje verdwijnt dat aan die omschrijving voldoet, wordt Frieda geconfronteerd met de onbeheersbare werkelijkheid die zij altijd angstvallig buiten de deur heeft weten te houden.
Kan Frieda’s kennis van de menselijke geest de recherche helpen bij het vinden van het jongetje?
Crimezone kent 5 sterren toe aan Blauwe maandag. Terecht, het is een spannend boek met veel verrassende wendingen. Een intelligente thriller.

Auteur: Nicci French
Titel: Blauwe maandag
Jaar van uitgave; 2011
Uitgeverij:Anthos
Blz:369 p.
Isbn:9789041414649(ms)

Geen opmerkingen: