donderdag 11 september 2008

Eten, Bidden, Beminnen van Elizabeth Gilbert



Sinds begin augustus is het boek van Elizabeth Gilbert, Eten, Bidden, Beminnen het best verkochte boek van Nederland.
Is het ook een goed boek?
In geen geval een boek om aan al je vriendinnen cadeau te geven zoals Oprah Winfrey vermeldt.
Literair stelt het niet veel voor.
Het genre valt onder spiritueel reisverhaal.

Elizabeth Gilbert vertelt hoe zij even na haar dertigste in een huwelijkscrisis belandde (eigenlijk een ‘help-van-iedereen-moet-ik-moeder-worden-maar-ik-wil-geen-baby-crisis’), de stem van God in zichzelf ontdekte en op reis ging om tot zichzelf te komen – naar Italië, India en Indonesië. Drie landen die beginnen met de I van ‘ik’ constateert Gilbert zelf in haar boek. Eten in Italië, bidden in India en beminnen in Indonesië. De constante relativering van de schrijfster gaat irriteren. Vooral haar persoonlijke verhaal is niet interessant.
Verder is er in Eten, Bidden, Beminnen amper een zin te vinden waar het Engels niet doorheen schemert.
Wat mij betreft deze keer géén aanrader.
Wilt u het toch graag lezen, de titel is aanwezig in bibliotheek Maasland.

Auteur: Elizabeth Gilbert
Titel: Eten, Bidden, Beminnen
Uitgeverij: Cargo
Jaar van uitgave: 2007
ISBN: 9789023422815 (MW)

5 opmerkingen:

essen2punt0 zei

Wel grappig dat een groot deel van de wereld het boek wel een aantrekkelijk genoeg vindt. Ook over het wel of niet literaire karakter worden her en der wel discussies gevoerd.

Je recensie lijkt vooral gebasseerd op de recensie van de nrc.

Persoonlijk vind ik het wel een aanrader en is het in ieder geval zo'n fluisterboek die in veel vriendinnenkringen de ronde doet.

essen2punt0 zei

ai, ik was wel een beetje fel he?

Eigenlijk bedoelde ik gewoon te zeggen dat ik je mening niet deel en dat ik het een heerlijk boek vind en dat ik gezien de vele publicaties niet de enige ben. :)

Anoniem zei

Mee eens. Misschien toch een tip, lees het boek indien mogelijk in de oorspronkelijke taal. Dat zal een stuk ergernis schelen!

Anoniem zei

Ik heb het boek toevallig gelezen en vond het tenenkrommend dom. Waarom kunnen Amerikanen de wereld toch alleen beschouwen vanuit een wij weten alles beter materialistisch werelperspectief? Zinnen als "deze buurt (in het centrum van Rome) heeft niet half de grandeur van mijn wijk in New York" met notabene uitzicht op een TUNNEL verbazen mij hoogstelijk. Het absolute gebrek aan interesse voor cultuur trouwens ook. Er stond ook veel incorrecte informatie in. En inderdaad, ik lees het in de recensies, de vertaling zette mij ook vaak aan het twijfelen.

Kaat zei

Oei die vergelijking van haar wijk in Rome met die van New York is wel degelijk een grapje hoor. Het origineel is inderdaad een stuk verdraaglijker dan de afgrijselijke vertaling.