dinsdag 30 juli 2019

Voorbij, voorbij van Clairy Polak

Clairy Polak (1956) is de dochter van actrice Katja Berndsen en acteur Bram Polak (Alexander Pola).
Ze begon als journalist bij de Uitkrant en stapte in 1988 over naar de VARA-radio. Ze presenteerde tal van programma’s, zoals Het Radio1-journaal, Ophef & Vertier, De Klassieken en Met het Oog op Morgen.
Ook presenteerde ze jarenlang Nova en Buitenhof. Sinds 2011 presenteert ze voor Human Het Filosofisch Kwintet.

Clairy Polak beschrijft hier in romanvorm, in het boek heet ze Judith het alzheimerproces van haar man. Ruim 10 jaar geleden toen hij 65 was begon hij dingen te vergetenen 4 jaar geleden moest zij hem uit huis plaatsen.
Zij beschrijft als mantelzorger het hele proces en welke invloed dat ook op haar leven heeft gehad.

Wat altijd hun grote kracht was geweest – dat ze zo aan elkaar gewaagd waren – smolt langzaamaan voor haar ogen weg. Dat maakte het ook zo onverdraaglijk. „De relatie werd volstrekt ongelijkwaardig. Je wordt van echtgenote opeens moeder, oppas, cipier. Voor hem was dat natuurlijk ook iets afschuwelijks, in de tijd dat hij het nog besefte. Het is verschrikkelijk als je elke keer verantwoording moet afleggen voor wat je doet. Hij vond mij veel te betuttelend. En daar had hij groot gelijk in. Dat wás ik namelijk ook

„Het ging gewoon niet meer. Ik hield het niet meer vol, raakte letterlijk de uitputting nabij. Hij liep dag en nacht weg. Dan moest ik weer achter hem aan. Ik ben al die verpleeghuizen af geweest. God, wat een ellende. Zag ik mensen eindeloos aan een deur met cijferslot zitten morrelen. Daar wilde ik hem niet aan blootstellen. Uiteindelijk heb ik een plek gevonden waar ik hem met een gerust hart achter durfde te laten. Dat maakte het iets makkelijker.”

Ontroerend, realistisch boek over de ziekte alzheimer, geschikt voor mantelzorgers, familieleden en verzorgers.
Luister naar de schrijfster

Geen opmerkingen: