zondag 17 oktober 2010

Emma van Sander van Walsum


Roman over de zeventiger jaren. Emma, ruim twintig jaar getrouwd, is niet meer tevreden met haar huisvrouwenbestaan. Gaat schilderen, bezoekt met haar man een huwelijkstherapeut. Dit boek geeft een tijdsbeeld van de zeventiger jaren. Opkomst van het feminisme en de enige zoon die gaat studeren en in het studentencorps terecht komt. Elk hoofdstuk wordt vanuit een ander perspectief geschreven(Emma, Cees (man) of Albert, de zoon) Het boek is niet chronologisch verteld. Humoristisch maar ik vond het soms ook langdradig. Uit de recensie: Het huwelijksthema is niet zomaar uit de lucht komen vallen. “Mijn ouders zijn gescheiden, maar veel later: in 1987. Ik vond het volledig onnodig en het was pijnlijk om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur maakten. Het heeft mijn moeder ook totaal geen geluk gebracht. Mijn vader heeft nog wel zijn draai gevonden, maar mijn moeder is nu een bittere vrouw alleen. Mijn personages komen nog bij elkaar. Dat is misschien een wens van mij: zo had het moeten aflopen. Aan de andere kant: in het begin dacht ik onder het schrijven nog wel aan mijn ouders, maar na een hoofdstuk of twee al niet meer. Het verhaal kreeg een eigen wending.”
Emma - Sander van Walsum

Dit is de tweede roman van Sander van Walsum (Eerste boek De afslag)
Auteur: Sander van Walsum
Titel: Emma
Uitgeverij: Atlas
Jaar van Uitgave|: 2010
Blz: 238 blz
Isbn: 9789045015989 (ms)

Geen opmerkingen: