donderdag 28 oktober 2010

Mijn drie levens van Jetty Vaz Diaz Mok



AfbeeldingAMSTERDAM - Familieleden van wijlen pastoor Gerardus Cox van Maren hebben  woensdagmiddag 23 oktober de Yad Vashem in ontvangst genomen. Dat gebeurde tijdens een plechtigheid in Amsterdam.
Later wordt de naam van de pastoor in Jeruzalem in een muur gebeiteld



De onderscheiding is een postuum eerbetoon aan wijlen pastoor Gerardus Cox van Maren. In de oorlog redde hij en de medebewoners van zijn pastorie joodse mensen door hen te laten onderduiken in zijn pastorie. Yad Vashem is een eretitel voor niet-Joodse mensen die tijdens de oorlog joden hielpen onderduiken. De onderscheiding bestaat uit een oorkonde en een medaille. Later wordt de naam van de pastoor in Jeruzalem in een muur gebeiteld.

Dit waar gebeurd oorlogsverhaal is in eigen beheer uitgegeven.De in 1939 in Amsterdam geboren Joodse Jetty Mok wordt als tweejarige peuter ondergebracht in de pastorie in Maren bij pastoor Cox en huishoudster Daatje Croonen. Daar wordt zij vier jaar liefdevol verzorgd maar heeft ook veel angsten als kind. Ze mist haar ouders, krijgt een andere identiteit, moet haar mond houden zich verstoppen in schuilplaatsen. Een verhaal dat zich afspeelt in de omgeving van Oss, Maren en later nog in het klooster in Haren en dat ook nog een verbintenis heeft met mijn geboortedorp Beuningen, ook de geboorteplaats en begraafplaats van Daatje Croonen.
Mijn ouders kenden haar ook en hebben mij dit verhaal vroeger wel verteld.

Als Jetty 65 jaar is schrijft zij haar herinneringen aan deze oorlogstijd op en wat het met haar heeft gedaan in de rest van haar leven. Het geheel is voorzien van foto's en documenten uit familiealbums.

Auteur: Jetty VaZ Dias Mok
Titel: Mijn drie levens
Jaar van uitgave: 2006
Blz: 141 blz. (ms)

5 opmerkingen:

Unknown zei

Tot mijn verwondering zie ik dat u over mijn boek "Mijn Drie Levens" een artikel heeft geschreven.Ik zou graag willen weten hoe U aan deze informatie komt.Even voor alle duidelijkheid, mijn naam wordt geschreven "Vaz Dias", dus geen 2 x z en ook niet 2x een s.
Hoor graag van U,
Hoogachtend,
H.Vaz Dias Mok

Mieke zei

Beste mvrouw Dias,

Het boek is momenteel uitgeleend. Zodra het terug is kijken wij of wij de naam kunnen corrigeren.
Wij hebben dit boek besproken omdat het zich in de omgeving van Oss afspeelt. Bovendien kom ik uit Beuningen en kenden mijn ouders Daatje Croonen.

Mieke

Mieke zei

Bij nader onderzoek blijkt dat wij dit boek geschonken hebben gekregen van een lezer uit Heesch. Zie hieronder

Het bewuste boek - Mijn drie levens van de Amsterdamse Jetty Vaz Diaz-Mok - is nooit in de regulier handel te koop geweest. De schrijfster heeft het boek in eigen beheer in 2006 uitgebracht. Een boek dat bedoeld was voor een kleine kring van intimi en bekenden. Toch meende een meneer uit Heesch - die geïnteresserd is in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog - dat juist dít boek in de collectie van BasisBibliotheek Maasland aanwezig moest zijn. Hij heeft de schrijfster benaderd en mevrouw Vaz Diaz-Mok zag in dat dit verzoek terecht was.


Mieke

Alard Govers zei

Beste Jetty,
Op zoek naar mijn heeroom - pastoor Gerard Cox en de film 'Dorp aan de rivier', waarin hij een bijrolletje heeft - zag ik die méér dan prachtige foto van heeroom en jou met 'tante' Daatje in het midden.

In de 50-er jaren logeerde ik regelmatig in Maren-Kessel en herinner mij nog twee dingen: de lieve zorg van tante Daatje en de kruisbessen in de achtertuin...! (grappig, niet? de kruisbessen, te zuur voor een kind, maar ik at mij er buikpijn aan!)

Ik zou bijzonder graag jouw boek - Mijn drie levens - willen lezen.

Met vriendelijke groet,
Alard Govers (zoon van heeroom Gerards op één na jongste zus, Jacqueline).

Anoniem zei

Ik zoek een exemplaar van dit boek om te kunnen geven aan mijn tantes Greet en Daatje Croonen. Dit zijn nichtjes van de Daatje en Grietje die Jetty hebben opgevangen in de oorlog.
Zij zouden het boek graag willen lezen.

Hans Kuijs
040-2553794 of 06-53590327