zaterdag 7 augustus 2010

De zwijgster van Chahdortt Djavann


De vijftienjarige Iranese Fatemeh zit in de gevangenis te wachten op haar terechtstelling.
Tijdens de dagen die haar nog resten krijgt ze een schriftje van een bewaker en in dit schriftje tekent ze haar levensverhaal op en dat van haar stilzwijgende tante en de geheime relatie van deze tante met een man die een fatale afloop heeft en waardoor onze hoofdpersoon gedwongen werd met de moellah te trouwen.Een franse journaliste kreeg dit schriftje toegestuurd en heeft het uit het Perzisch in het Frans vertaald en als boek gepubliceerd.
Zeer ontroerend en geeft het leven van Iranese vrouwen weer.De Zwijgster het symbool voor alle moslimvrouwen in dezelfde omstandigheden in de hele wereld. In wezen zijn zij allen veroordeeld tot stilzwijgen. Zwijgen of gedood worden.
Beginzin: Ik ben vijftien, ik heet Fatemeh, maar ik vind mijn voornaam niet mooi. Ik word binnenkort opgehangen. Bij ons in de buurt had iedereen een bijnaam., die van mij was "het nichtje van de zwijgster" Interview met de schrijfster.

Auteur: Djavann, Chahdortt
Titel: De zwijgster
Uitgeverij: Sirene
Jaar van uitgave: 2010
Blz: 115
Isbn: 9789058314987 (ms)

Geen opmerkingen: