dinsdag 30 december 2008

De tijd die nodig is van Grondahl



Op Manuscripta kreeg ik een boek van Grondahl (Veranderend licht). Dit boek ben ik in september meteen gaan lezen en het sprak mij erg aan. Het boek ging over de 56-jarige Irene, die tot de ontdekking komt dat haar man een ander heeft ontmoet. Het komt voor haar niet als een verrassing. Het daarop volgende zelfonderzoek heeft grote gevolgen. Ook het boek: “De tijd die nodig is” gaat over het zelfonderzoek van de hoofdpersoon, een 48 jarige architecte, die het bericht krijgt dat haar tienerzoon een buitenlandse jongen heeft mishandeld en dit zet haar tot zelfonderzoek aan.
Zij denkt terug aan haar jeugd en die van haar ouders, de relaties die zij hebben gehad en waarom bepaalde keuzes in het leven zijn gemaakt.
Deze schrijver spreekt mij bijzonder aan, zet je tot nadenken en geeft een goed beeld van de karakters van de diverse hoofdpersonen. Bovendien spreekt me het Deense leven en landschap aan.

Jens Christian Grøndahl studeerde filosofie en volgde een opleiding tot filmregisseur, maar verwierf vooral bekendheid met zijn literaire werk. Hij schreef romans, essays, toneel en hoorspelen en behoort momenteel tot de belangrijkste Deense auteurs. Hij publiceert sinds 1985. 'Stilte in oktober' (Tavshed i oktober, 1996) is zijn eerste boek dat in het Nederlands vertaald is.
Auteur: Jens Christian Grøndahl
Titel: De tijd die nodig is
Uitgevrij: Meulenhoff
Jaar van uitgave: 2008
ISBN: 9789029082372 (MS)

Geen opmerkingen: