zondag 3 juli 2016

Bitterzoete Thee van Zahed Nurin





Iedere dag komt er via de media wel een verhaal over vluchtelingen binnen. Wat weten we eigenlijk van die mensen?
Eind jaren negentig kwam Zahed Nurin (47) met zijn familie vanuit Afghanistan naar Nederland, op de vlucht voor oorlog en haat, alles achterlatend. Toch is hij niet bitter. Integendeel. ‘We zijn warm ontvangen in Nederland en ik ben dankbaar voor alle kansen die we hebben gekregen.
In zijn roman Bitterzoete thee beschrijft Nurin zijn familiegeschiedenis: over de worsteling met eeuwenoude tradities, het schrikbewind van de Taliban, de gevaarlijke vlucht naar Nederland en de wankele start in hun nieuwe thuisland. 'Ik hoop met mijn roman iets terug te kunnen geven.'
Met een opmerkelijke openheid en bijzonder oog voor detail vertelt Zahed Nurin in Bitterzoete thee het verhaal van zijn familie. Het eerste exemplaar van zijn roman overhandigde hij aan presentator Joris Linssen, die eerder het manuscript las. ‘Te vaak worden vluchtelingen weggezet als profiteurs of slachtoffers,’ vindt hij. ‘Dat het echte mensen zijn, en niet zelden echte helden, wordt bewezen met deze waargebeurde familiegeschiedenis.'

De hoofdpersoon in zijn roman is gebaseerd op zijn vader, die in de jaren veertig samen met zijn tweelingbroer opgroeit in een klein geïsoleerd Afghaans dorp. Tegen de dorpstradities in besluit hun vader de tweeling in Kabul naar school te sturen, uiteindelijk worden ze piloot. ‘Die beslissing van mijn grootvader heeft niet alleen het leven van mijn vader, maar ook dat van mij en mijn zussen, dat van mijn kinderen, compleet veranderd.’

Vluchten
Door de burgeroorlog en het schrikbewind van de Taliban komen de tweelingbroers oog in oog te staan met de dood. Vluchten is de enige uitweg.
Zahed Nurin woont nu met vader, vrouw en drie kinderen in Arnhem. Zijn moeder is in 2002 aan kanker overleden. Nurin werkt als sociaal-pedagogisch hulpverlener in Oss. 

26 september 2016 is Zahed Nurin te gast in Bibliotheek Uden.

Bijzonder en aangrijpend verhaal dat qua sfeer sterk doet denken aan De Vliegeraar van Khaled Hosseini (YG)



Geen opmerkingen: