zondag 8 november 2015

De Voddenkoningin van Saskia Goldschmidt

Toen schrijfster Saskia Goldschmidt in 2011 op zoek was naar een tweedehands baljurk voor haar eerste boekenweek, vond ze niet alleen een jurk, maar ook een onderwerp voor een nieuw boek.
Voor haar nieuwste boek, De Voddenkoningin, heeft de voormalige actrice en theaterdocent zich laten inspireren door het leven van Laura Dols, pionier van de vintage mode.                                                                                                    
                                                           foto Saskia Goldschmidt: © Krijn van Noordwijk
Hoofdpersoon in De Voddenkoningin is Koko. 
Al op jonge leeftijd komt ze er alleen voor te staan en Koko ontpopt zich als een echte Voddenkoningin. Ze heeft een neusje voor vintage kleding en het duurt niet lang of ze opent een eigen winkel in Amsterdam. Koko groeit op bij haar jonge ongehuwde moeder. Als jong meisje leert zij van haar moeder kleding en mooie dingen maken. Slim als ze is koopt ze stoffen op de markt en maakt er hippie kleding van die ze verkoopt in de Amsterdamse parken. Zo strijkt ze haar eerste winsten op. In het boek het verhaal van Koko , haar zakelijke contacten zoals de handelaren in tweedehandskleding en de sorteerders én haar bijzondere vriendschappen. 

Goldschmidt in Trouw 9.11.2015: 
“Ik had een jurk nodig voor het Boekenbal, daar begon het mee. Mijn allereerste Boekenbal, waar ik voor was uitgenodigd vanwege mijn boek ‘Verplicht gelukkig’ (een familieportret uit 2011, JvV). Daarvoor ging ik naar de winkel van Laura Dols, de koningin van de tweedehandskleding en bovendien een oude schoolvriendin van mij. Allebei jong en onhandelbaar vroeger, dat schiep een band en die bleek er nog steeds te zijn. We raakten eindeloos aan de praat over haar werk en toen zij mij vertelde hoe die handel een beetje in elkaar zat en wat zij allemaal meemaakte, realiseerde ik mij gaandeweg: ‘Ja, maar Lau, hier zit een boek in’. De dramatiek van een jonge vrouw die de wereld van mannen binnenvalt; hoe heeft ze dat gedaan? Vervolgens ben ik mij uitgebreid gaan informeren, zocht allerlei handelaren in vodden op, ging op bezoek bij sorteerderijen, interviewde talloze mensen uit de tweedehandsbranche. Ik verzamel altijd eerst informatie. Ik word geprikkeld om te schrijven als er iets te onderzoeken valt. Maar het is begonnen met die jurk, met Laura Dols en vervolgens met de verhalen die al die mensen mij verteld hebben.”

Wat een verhaal over een sterke bijzondere eigenzinnige vrouw! (Yvonne de Groot)





Geen opmerkingen: