zondag 23 januari 2011

In naam van mijn vader van Aefke ten Hagen


Weer een boek dat ik in een ruk heb uitgelezen.Het is het debuut van de 35 jarige
Aefke van Hagen
De hoofdpersoon in dit boek heet Maria en woont in Ruurlo op een boerderij met een vader en moeder. Een klein dorp waar iedereen elkaar kent.
Het boek is niet chronologisch verteld. Langzamerhand komen we te weten dat de vader medicijnen slikt vanwege een geestelijke stoornis. Ook Maria heeft een psychische stoornis en is in haar puberteit opgenomen geweest na een dramatische gebeurtenis op een schoolkamp. Dankzij haar medicijnen functioneert ze weer normaal en heeft een gelukkige relatie met Erik en een kinderwens. Dan gebeurt er iets dramatisch met Erik en Maria weigert haar medicijnen ontvlucht het dorp en vervalt in haar oude patroon. Trefwoorden: Dorpsleven, familie, verlies en waanzin.

Wie is Aefke ten Hagen?

"Zonder schrijven en lezen is mijn leven niet compleet. Vanaf het moment dat ik een boekje kon vasthouden, was het gebeurd. Vanuit school rende ik bijna naar de bibliotheek in ons dorp om nieuwe boeken mee te nemen. Ik kreeg een typemachine voor mijn zesde verjaardag en een typediploma op mijn negende. Ik schreef verhalen die ik verfrommelde en weggooide en mijn moeder zei toen al vertederd: ‘Een echte schrijfster’

Auteur: Aefke ten Hagen
Titel: In naam van mijn vader
Uitgeverij:Mistral
Jaar van uitgave: 2010
Blz: 255 blz.
Isbn: 9789049951542 (ms)

Geen opmerkingen: