dinsdag 14 april 2015

De Nederlandse literatuur van de 21e eeuw door Wim Brands

nederlandse literatuur 21 eeuw
Afbeeldingsresultaat voor wim brands nederlandse literatuur          In zijn voorwoord schrijft Wim Brands:
‘Nee, dacht ik, toen me werd gevraagd een bloemlezing samen te stellen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers die in dit millennium hun eerste prozawerk voor volwassenen publiceerden. En daarmee de aanzet te geven tot de vorming van een canon van de Nederlandstalige literatuur van de 21ste eeuw.’

60  debutanten die  tussen 2000 en 2015 hun eerste boek schreven  krijgen een fragment in deze bloemlezing van Wim Brands boekenkenner, bekend van het boekenprogramma van de Vpro boeken op de zondagochtend.

Het gaat om Nederlandse en Vlaamse schrijvers.de bloemlezingen staan alfabetisch op de achternaam van de schrijver of schrijfster. Brands kreeg bij het samenstellen van deze bundel advies van zijn dochter Nikki die qua leeftijd dichter bij deze schrijvers staat.

De bundel begint met Gerbrand Bakker en eindigt met Maartje Wortel.
Bijna alle boeken (56 van de 60) uit deze bloemlezing zijn te leen  via de NOBB bibliotheken.

Ik heb genoten van de lezing van Wim Brands in de bieb van Oss over dit boek op 8 april. Wat is die man belezen en ik hoop dat het onderwijs in Oss gebruik gaat maken van deze bundel en nieuwe schrijvers gaat promoten onder de leerlingen.
Ik had 19 boeken uit dit boek gelezen.
Auteur: Wim Brands
Titel: De Nederlandse literatuur van de 21e eeuw
Uitgeverij: Atlas Contact
Jaar van uitgave: 2015
Blz: 334
Isbn: 9789025445096 (ms)




Geen opmerkingen: