maandag 3 mei 2010

Meisje voor dag en nacht van Renate van der Zee


Renate van der Zee heeft een boek geschreven over incest binnen een Marokkaanse familie.De hoofdpersoon wordt vanaf haar zesde door haar oudere broer misbruikt.
In de puberteit probeert zij uit dit milieu te komen en haar eigen leven op te bouwen.Maar de gebeurtenis uit haar jeugd achtervolgt haar en zij raakt in een burnout en met behulp van deskundigen durft zij over dit incestprobleem te praten.
De hoofdpersoon heeft haar eigen levensverhaal anoniem aan Renate verteld en hieruit is dit boek ontstaan. Wij krijgen een beeld van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland, het contact met Marokko, de macht van de jongens binnen een gezin en de achterstelling van meisjes. Zij moeten ten koste van alles doen wat hun broers eisen.
Aangrijpend verhaal dat je niet loslaat en je tot nadenken aanzet.
Fragment
Ik lig naast Rachid, mijn grote broer, die mij altijd op schoot neemt als hij thuiskomt en me dan vertelt wat voor spannende dingen hij de hele dag heeft gedaan. Mijn broer Rachid, die sterk en stoer is. Die zijn kleine broertjes verdedigt als ze gepest worden door kinderen in de straat.Ik kruip tegen hem aan terwijl ik luister naar zijn vertrouwde stem.Dan gebeurt er iets vreemds. Rachid pakt mijn hand. Dat doet hij nooit, hij pakt nooit mijn hand. Ik probeer er niet op te letten. Ik wil me niet laten afleiden van het heerlijke avontuur. Maar voordat ik besef wat er gebeurt, heeft mijn broer mijn hand tussen zijn benen gelegd.Het bloed trekt weg uit mijn gezicht.Snel haal ik mijn hand terug.
Uit Een meisje voor dag en nacht

Uitgeverij: De Geus
Jaar van uitgave: 2010
Isbn:978904451664 (ms)
Blz: 254

Geen opmerkingen: