donderdag 14 mei 2015

Lieve mama van Esther Verhoef

Net als vele andere moeders kreeg ik afgelopen zondag met Moederdag het boek
Lieve mama van Esther Verhoef.

Kort twijfelde ik of het boek niet zou bewaren tot de eerstvolgende vakantie, maar die twijfel duurde maar even.

Helen, verpleegkundige, is getrouwd met Werner, een succesvol horecaondernemer. Samen hebben zij drie kinderen.

Ralf, een achttienjarige jongen, woont nog bij zijn ouders thuis. Zijn leven draait om zijn auto, zijn vrienden en geld verdienen. Hij laat zich meesleuren in een crimineel plan: een overval op de woning van Helen en Werner.

Dat loopt niet zoals gepland en dan begint de nachtmerrie voor Helen.

Het boek begint met een brief van Helen aan haar moeder:

"Lieve mama,

Vaak lukt het me te geloven dat ik slechts een klein probleem heb. Een kwestie die je even een rotgevoel geeft, maar waarvan je weet dat er een einde aan komt.
....  Alles lijkt dan ook door te draaien alsof er niets is gebeurd: het huishouden, school en werk. Maar die inktzwarte herinneringen zitten in mijn ziel verankerd. Die draag ik met me mee, onzichtbaar voor de buitenwereld".

En dan begint een spannend verhaal dat erom vraagt om in één ruk uitgelezen te worden (yg).


Uitgever Prometheus, maart 2015.
373 blz.

Geen opmerkingen: