dinsdag 22 juli 2014

Onder de brug vond ik mezelf van Erik Claus

Ik had van dit boek meer verwacht. Ik wil altijd graag de boeken lezen die in Nijmegen of omgeving spelen omdat ik daar vandaan kom. Dit boek is door de dakloze Erik Claus  zelf opgetekend.. Het Nederlands doet denken aan een schoolopstel. Ik had andere verwachtingen toen ik dit boek ging lezen. Vanuit de dakloze veel verwijten naar ambtenaren, organisaties etc. Iemand die met zichzelf in de knoop zit maar  nu zegt 10 jaar van zijn leven te hebben verloren. Ik ben benieuwd hoe andere lezers dit ervaren.


Met dit boek beoogt de auteur, een ex-dakloze, de lezer inzicht te verschaffen in de wereld van dakloosheid. De auteur zat vanaf zijn vijftiende jaar bij jeugdzorg en heeft daarna tien jaar in Nijmegen op straat doorgebracht nadat hij als student op straat was gezet. Uit schaamte vermeed hij hulp en sliep hij buiten of in de nachtopvang. Overdag bezocht hij de dagopvang. Uiteindelijk aanvaardde hij toch hulp, trouwde hij en kreeg een zoon. Hij zette met succes verschillende dagloonprojecten op waarmee hij daklozen helpt in hun levensonderhoud te voorzien en iets te doen overdag. Echt inzicht in de psyche van de dakloze krijgen we niet omdat vooral gebeurtenissen worden beschreven.

Auteur:  Erik Claus
Editie: Eerste druk.
Uitgave: [Capelle aan den IJssel] : DiGi-Driel Biografie, januari 2014
Collatie: 127 pagina's ; 21 cm
Inhoud: Autobiografisch verhaal van een voormalige dakloze die tien jaar lang op straat in Nijmegen leefde.
Isbn: 9789081604451 (ms)

Geen opmerkingen: