maandag 6 juni 2011

Andere levens dan het mijne van Emmanuel Carrere


Mooi boek over de zin van het bestaan naar aanleiding van twee emotionele gebeurtenissen uit zijn naaste omgeving.
De Franse schrijver en zijn vriendin ondervinden de tsunami aan den lijve en zij zien hoe een bevriend Frans echtpaar hun dochtertje verliest en daarmee verder moet leven.
Als ze weer naar Frankrijk terugkeren blijkt hun (schoon)zus terminale kanker te hebben en overlijdt terwijl ze 3 kleine kinderen achter moet laten.
Na haar dood ontmoet hij haar mannelijke collega, die ook kanker heeft gehad en hij vraagt hem een boek te schrijven.
Het tijdschrift Boekdelen heeft discussie vragen voor leeskringen over dit boek opgesteld.

Uit een interview met de schrijver:
Het is geen triest boek, al gaat het over treurige zaken. Het gaat over de mogelijkheid tot het aangaan van een verbintenis, een band tussen mensen. Het heeft mij veel tijd gekost dat te ontdekken. Hier werd iets mogelijk. Doordat ik in mijn vorige boek al het achterstallige onderhoud had gedaan, alle ballast overboord had gegooid, heb ik mijn grote liefde ontmoet. Dat vertel ik in het boek. Mijn liefdesleven is altijd ongelofelijk chaotisch geweest en ik ben heel blij dat dat sinds een paar jaar stabiel is. Nee, je moet dit boek niet lezen als een ode aan de trouw. Als je al te zeker bent van je bestaan, laat het leven je snel zien dat je je vergist, neem dat maar van mij aan.

Auteur: Emmanuel Carrère
Titel: Andere levens dan het mijne
Uitgeverij: De Arbeiderspers
Jaar van uitgave: 2010
Blz: 239 p
Isbn: 9789029573535 (ms)

Geen opmerkingen: