maandag 13 december 2010

Soldaten huilen niet van Rindert Kromhout


Tijdens de dag van het literatuuronderwijs gaf Rindert Kromhout uitleg over zijn boek.Ik dacht dat wil ik gaan lezen. Het is eigenlijk geschreven voor de oudere jeugd maar ik vind het vanwege het thema ook geschikt voor leeskringen.
Rindert Kromhout was tijdens een reis in het huis Charleston geweest op het Engelse platteland, waar Vanessa Bell, de zus van Virginia Woolf, met haar gezin woonde.
De drie kinderen van van Vanessa groeien in dit huis op samen met beroemde schrijvers en schilders, de Bloomsbury groep.

In 1937 gaat de oudste zoon Julian vechten in de Spaanse burgeroorlog. Zijn jongere broer Quentin wil graag schrijver worden en vertelt in dit boek de twaalf jaren die voorafgaan aan Julian's vertrek naar Spanje.Opeens komt er echter een leugen aan het licht die enorme gevolgen heeft voor Julian en Angelica.
Dit boek geeft informatie over de Bloomsbury Groep, een bonte verzameling van kunstenaars die woonden en werkten in Engeland in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw.

"Als jij eerder doodgaat zei ik, zal ik een boek over je schrijven. Als jij eerder doodgaat zei Julian, heb ik geen broer meer "

Autuer: Rindert Kromhout
Titel: Soldaten huilen niet
Uitgeverij: Leopold
Jaar van uitgave: 2010
Blz: 265 blz
Isbn: 9789025856151 (ms)

Geen opmerkingen: